Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

mandag den 5. oktober 2015

Prins Joachim præsenterede årets U-landskalender

Duften af gran, gløgg og brunekager er ikke udpræget endnu, men det bliver den snart. For julen står foran ikke mindst butiksdørene, og en af de sikre julebebudere dukkede op i dag, da Børnenes U-landskalender 2015 blev præsenteret.


Kalenderen blev lanceret ved et arrangement for pressen og for hundredvis af elever på Ørestad Skole på Amager. Her var blandt andre prins Joachim, rapperen Per Vers og DR Ultra-vært Joakim Ingversen med til lanceringen af den 53. udgave af kalenderen, som DR og Danida har lavet i fællesskab siden 1962. Kalenderen er i handlen fra denne uge, skriver DR i en pressemeddelelse.


"Jeg er lige så spændt som juleaften," sagde prins Joachim, da Prinsen modtog årets U-landskalender pakket ind som en julegave og gik i gang med at åbne den. Ligesom sidste år er der faktisk to kalendere og 48 låger, der kan åbnes i årets U-landskalender. Der er en kalender til de små børn, der ser Ramasjang, og så er der en til de lidt større.

Prins Joachim var til stede ved præsentationen i sin egenskab af at være protektor for CARE Danmark. Overskuddet fra Børnenes U-landskalender går i år til CARE Danmarks projekt i Nepal, der gavner Himalayas bjergbørn og blandt andet skal sikre uddannelse og sund mad til børn i tre af Nepals fattigste bjergdistrikter.


Prins Joachim kunne fortælle børnene, at han selv har haft Børnenes U-landskalender på slottet:

"Jeg husker fra dengang, jeg var barn, hvordan jeg i december åbnede låger i Børnenes U-landskalender og fulgte med i julekalenderen i fjernsynet. Nu åbner jeg ikke selv kalenderne mere, men det gør mine to yngste børn Henrik og Athena, og det er ikke kun os, som bliver glade over at åbne kalenderen," sagde prinsen og fortsatte:

"Puja på 10 år i Nepal er en af dem, der får glæde af, at vi åbner u-landskalenderen i Danmark. Hun bor på en af verdens højeste bjerge, og hendes familie laver tæpper," forklarede prinsen foran de mange skolebørn.


Prins Joachim blev også spurgt, hvordan han var blevet prins - og svaret lød: 

"Min mor, det er dronning Margrethe" Hvortil drengen der havde stillet spørgsmålet, svarede at det vidste han da godt. ..."og det er derfor jeg er prins. 

Min storebror, som er et år ældre end mig, det er kronprins Frederik - og det er ham der en dag bliver konge."



Ingen kommentarer:

Send en kommentar