Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

fredag den 6. juni 2014

Prins Henrik 80 år - kærligheden (VIII)

Han er for alvor i fokus disse dage, vores kære prinsgemal. Jeg er vild med det, og synes det er ganske velfortjent - jeg er nemlig "totalt fjollet" med manden. Intet mindre. 
Prins Henrik har i alt for mange år, været en misforstået mand i det danske land, hvis man spørger mig. Ja, han er nok kommet med et par uheldige udtalelser i tidens løb, men hånden på hjertet; er vi ikke alle det? Vi andre bliver måske hurtigere og nemmere tilgivet hvis vi har "dummet os" med en uheldig udtalelse eller hændelse, men kommer fejlen fra prinsgemalen, så er tilgivelsen åbenbart meget svær at finde. Ja faktisk nærmest umulig.

Helt ærligt, han har sagt at han ikke forstår, hvorfor han ikke har fået titlen konge fremfor prins. Det er jo i bund og grund et helt harmløst spørgsmål at stille, for logisk er det sgu ikke, at en kvinde der gifter sig med en kronprins, får titel af dronning når han bliver konge - men en mand der gifter sig ned en kronprinsesse bliver ikke konge når hun bliver dronning!?!
Det er jo et eller andet sted "bare" en titel, måske især for os almindelige dødelige der aldrig kommer titlen prinsesse/dronning eller prins/konge nærmere end dengang vi som børn legede at vi var det....
Men for en mand - en fransk mand ovenikøbet, som virkelig er opdraget til at manden er overhovedet i familien, der må det da være svært at forstå, at man af rang er mindre værd end en kvinde - end sin kone. Det er han jo ikke de to imellem, men officielt er han. Han er, om man så må sige, dronningens sidevogn. 

Men heldigvis elsker vores dronning sin sidevogn - faktisk virker det til, at hun forguder ham. Intet mindre. Ingen, der har set vores dronning sammen med sin prinsgemal, har vel nogensinde tvivlet på hendes kærlighed til ham. Stadig her 47 år efter brylluppet lyser den ud af hende. Han er, efter dronningens eget udsagn, hendes første og største kærlighed, og der er altid en hjertelighed når de er sammen.


Den unge tronfølger var på mange måder en usikker kvinde, der slet ikke havde haft de samme oplevelser som hendes jævnaldrende, da hun mødte kærligheden i den flotte franskmand tilbage i 1966. At møde en mand - og være alene med ham - var helt usædvanligt for den danske prinsesse.

Det fortæller dronning Margrethe åbent, kærligt, og stadig dybt forelsket,  i bogen "Enegænger".

Prinsesse Margrethe mødte første gang Henri de Monpezat i London i 1965, til et middagsselskab hos fælles venner. Selvom de fik hinanden til bords, gjorde han ikke det store indtryk på hende - næh, det var først da de mødtes i april året efter, til et bryllup i Skotland, at der skete noget. Den 33 årige Henri fik det ordnet sådan, at de kunne køre i samme bil til lufthavnen, og han inviterede den 26 årige tronfølger ud at spise. "Da gik der pludselig ild i huset for mit vedkommende", fortæller dronningen i bogen.

Den aften gjorde Henri kur, det bedste han havde lært. "Den aften blev jeg jo klar over, at jeg var vildt forelsket i ham", smiler dronningen, og fortsætter sin fortælling om den unge, uerfarne kvinde, der netop har mødt sit livs kærlighed: "Han inviterede mig på frokost. Jeg havde aldrig før spist frokost med nogen på den måde - jeg var ude alene med en mand! Og ja, dette var mit livs første date. Jeg kan huske, at han hentede mig i sin åbne, grønne sportsvogn, det havde været en forbistret kold vinter, også i England, så det var et meget spædt forår, påskeliljerne i Hyde Park blomstrede i slutningen af april, det var et dejligt vejr".

- Det må have lignet et eventyr? spørger forfatteren Stéphanie Surrugue i bogen, og dronningen svarer: "Ja, og det ligner den mest banale historie. Virkeligheden er jo sommetider banal, når den er allerbedst. Jeg kunne slet ikke spise frokost, jeg var fuldkommen...jamen, jeg havde mistet appetitten totalt, jeg var helt rundt på gulvet, jeg havde aldrig oplevet noget lignende. Heldigvis, havde jeg nær sagt. Jeg må nu tilstå, at jeg aldrig har forstået, hvordan jeg kunne sige ham noget. Altså i forhold til, hvad han i dén grad var vant til."

Men hun sagde ham noget, og de fik hinanden - præcis som i eventyret. Margrethe hentede selv sin hidtil hemmelige forlovede i lufthavnen, den regnfulde septemberdag i 1966 - dagen hvor hele Danmark kunne se, at kronprinsessen var blevet smuk af bar forelskelse!

Den dag idag er det stadig tydeligt, at de to nærer en stor og varm kærlighed til hinanden. Det kom f.eks. tydeligt til syne ved pressemødet på Fredensborg Slot i forbindelse med dronningens 70 års fødselsdag, for fire år siden; Prins Henrik var med i den første del, men ville så overlade "scenen" til sin hustru. Normalt er alting koreograferet til den mindste detalje, når regentparret træder frem for danskerne, men kærlighed kan ikke planlægges - således heller ikke det kærlige kys, Henrik helt improviseret gav sin Daisy, før han overlod hende til de mange fremmødte pressefolk.

Billedet af en lidt genert smilende mand, der kærligt trækker sin kone ind til sig, og giver hende et kærligt kys på panden, mens hun et kort sekund, tager imod med lukkede øjne. Det hænger ved. Ikke bare dagen efter, men måske i år derefter. Bag kysset ligger stor respekt og hengivenhed for to ægtefæller, der har været sammen i det der nærmer sig 50 år. De to er soul-mates. Det er ikke bare et ægtepar - de er også hinandens bedste venner. Og de er et kunstner-par med interesse for litteratur og kunst. Det er et kærligt, nært og varmt ægteskab. 

De har aldrig forsøgt at nedtone den, kærligheden - og hvorfor skulle de? I taler ved runde fødselsdage gennem årene, sølvbrylluppet, og senest dronningens 40 års regentjubilæum, har hverken prins Henrik eller dronning Margrethe sparet på de smukke ord til og om hinanden. Således talte prinsgemalen også personligt til sin jubilerende hustru, da han bød velkommen til de mange gæster i Riddersalen på Christiansborg, søndag den 15. januar 2012:

"Kære dronning, kære hustru, kære Daisy: Jeg er den første mand i Riget til at beundre dig, og jeg er også i aften tolk for hele selskabet og hele nationen, som siger tillykke til Regenten. Alle vil vi sammen med det danske folk fejre en dronning, der har viet sit liv til Danmark - og til Grønland og Færøerne. En regent, der har vist de bedste evner til at gennemføre sin livsopgave: At virke for Danmark med 'Guds hjælp, Folkets kærlighed, Danmarks styrke'. En kvinde, som har haft en spændende færd igennem fire årtier med en inspirerende energi, en stor dygtighed og en betydelig succes. 

At den nuværende regent vi fejrer i aften, er min kære hustru, gør min glæde endnu større. Vi har igennem disse 40 år delt mange gode og spændende oplevelser sammen, men også nogle vanskelige udfordringer. Men altid med engagement og følsomhed.

Tillykke med jubilæet, som vi alle sammen vil gøre festligt, fordi vi synes, at du har fortjent at blive fejret," sagde prins Henrik, inden han bad gæsterne rejse sig for at udbringe en skål for sin dronning Margrethe II af Danmark. Og der var da også en særlig tak til prinsgemalen, for at have stået ved hendes side, da dronningen senere samme aften, ømt omtalte sin familie i sin tale:

"Helt fra den første dag har jeg haft min mand ved min side. Du, min kære Henri, har stået mig bi og været til opmuntring og inspiration for mig i den gerning, som vi har været to om at udføre. Denne dag er dit jubilæum såvel som mit. Sammen har vi set vore sønner vokse op, gifte sig og berige os med en hel flok børnebørn."

Men selvom kærligheden er tydelig, så er den det åbenbart ikke for enhver. Her i Danmark har der i årevis floreret vilde rygter om prins Henriks seksuelle præferencer; "man" synes at skulle vide, at manden i virkeligheden er homoseksuel, og dyrker diverse mandlige bekendtskaber udenfor ægteskabet. - Som den skarpe journalist og forfatter Stéphanie Surrugue er, vover hun i sin portrætbog "Enegænger" også at konfrontere prins Henrik med de utålelige rygter. Hans svar lyder:

"Jeg har 2-3 meget ærlige venner, som en gang imellem fortæller mig, hvad de hører. Det kan jo være de mest vanvittige historier, hvor det virkelig kan være umuligt at forsøge at regne ud, hvordan de er opstået. Men jeg er meget bevidst om, at der løber de mest ekstreme rygter om mig, min smag, mine vaner, mine forfængeligheder. Og det er da irriterende, selvfølgelig er det det. Alle rygter er irriterende, især når de er ubegrundede. Jeg vælger at anskue dem som et sociologisk fænomen. Rygter, også falske rygter, er obligatoriske, når man er kendt. Engang hørte jeg et rygte om, at jeg slog min kone. Jeg vidste ikke, om jeg skulle grine eller græde."

I kærlighed til sin kone, kreerede prins Henrik en skulptur, som hun fik i 70 års fødselsdagsgave. Den hedder Elskende par, og er blevet opstillet i Rosenhaven på Marselisborg Slot, lige udenfor regentparrets soveværelse. Skulpturen forestiller to mennesker i kærlig omfavnelse, der måske sagtens kunne være regentparret selv?

Og så skriver han digte, også om kærlighed. Et lyder:

Mild

som månen i det høje, 

Kurrende

som turtelduer under taget

Er min elskovssang til dig

Smykket med hvert kys du fik af mig.

Seneste digtsamling er jo i øvrigt netop udkommet, og hedder "Dans mes Nuits sereines - I mine lykkelige Nætter". Den er skrevet på både fransk og dansk, og illustreret med 10 akvareller malet af dronning Margrethe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar