Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

søndag den 8. december 2013

Kongelig deltagelse ved Mandelas begravelse

Når der på tirsdag bliver holdt mindeceremoni for Nelson Mandela i Johannesburg i Sydafrika, bliver det med Royal deltagelse fra flere europæiske lande. Der udover deltager stats- og regeringsledere fra hele verden, blandt dem USA's præsident, Barak Obama.

Fra Danmark kommer kronprins Frederik og statsminister Helle Thorning-Schmidt. Kronprins Frederik har mødt Nelson Mandela flere gange, første gang da han sammen med dronning Margrethe og prins Henrik deltog i statsbesøget i Sydafrika i 1996, hvor Nelson Mandela fik overrakt Elefantordenen af dronning Margrethe. Desuden var kronprinsen også tilstede, da Mandela besøgte Danmark i to dage i 1999.

I både Norge og Sverige er netop tirsdag den 10. December i år, i forvejen en stor dag, da den årlige Nobel-fest løber af stablen. Her deltager de to landes kongehuse altid, men i år må de altså undvære både kronprins Haakon og kronprinsesse Victoria, da de begge er i Sydafrika til Mandelas begravelse. (Sverige må desuden undvære prinsesse Madeleine til Nobelfesten også, da hun pga. sin graviditet har meldt afbud - og Norge må undvære Mette-Marit pga. nakkeoperationen)

Mindehøjtideligheden bliver holdt på FNB fodboldstadionet - bedre kendt som Soccer City - i Johannesburg-bydelen Soweto. Det var netop her, at Mandela for sidste gang trådte frem for offentligheden i juli 2010 i forbindelse med VM i fodbold.
Her deltager bl.a. også den spanske kronprins Felipe og Hollands konge, Willem-Alexander. Og fra Storbritannien har dronning Elizabeth valgt at sende sin ældste søn, prins Charles. 

Nelson Mandela bliver stedt til hvile ved en statsbegravelse søndag 15. december i sin barndomsby, Qunu i det østlige Sydafrika. 

1 kommentar:

  1. Nu er jeg (snart!!) færdig med at læse hele din blog igennem, og jeg kan godt sige at det var hyggeligt. Det er også en god læsning, så jeg har bestemt ikke kedet mig - dog på nogle artikler, men det sker vel altid. Jeg er normalt typen, der ikke interesserer for kongehuset men da jeg ikke har noget at lave så valgte jeg at lave noget hvilket jeg så fandt det her da jeg skulle finde informationer om prinsesse Maria-Olympia (og den her blog greb fast i mig!).

    Men da jeg har set det her ord nævnt flere gange deromkring på din blog, så er jeg forvirret - hvad betyder Elefantordenen? og hvad er det? Det forvirrer nemlig mig, hvergang jeg ser det ord for jeg aner overhovedet ikke hvad det betyder.

    - Jeg håber forresten på at du kan se den her kommentar, trods af at den her artikel er snart 2 år gammel!

    Ida

    SvarSlet