Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

lørdag den 3. juli 2010

♔ Kronprins Frederik & Mary Elizabeth Donaldson ♔











- "Kære Mary, i år 2000 i Sydney forenedes de fem OL-ringe for 25. gang. Australien var for mig et ukendt og uudforsket kontinent, jeg befandt mig på ukendt land, blandt glade og feststemte fremmede. Jeg var kun to dage gammel i Australien, og vores skæbne var beseglet - dog stadig ubevidst for os begge, men den udstråling, du har, skinnede klart og stærkt for mig fra vores første møde. Siden da, er jeg blevet forblændet og afhængig af den.
Mit liv var indtil da en stræben efter at skabe en større selvstændighed - mine muligheder var store, og min verden ofte ensom. Så rejste du ind i min verden, og meget er allerede hændt.

Dette øjeblik er "os to" - nye sammen, unge sammen, uskyldige sammen, forelskede sammen - bare sammen. Du giver mig tryghed, glæde og lykke.
Jeg er nærmest ved at boble over af spørgelyst på, hvad den nærmeste og fjerneste fremtid vil bringe for os - og det er dig der skal svare.
Jeg elsker dig, Mary - kom lad os gå, kom lad os se - gennem tusind verdener venter vægtløs kærlighed....."


Sådan lyder et lille udpluk af kronprins Frederiks tale til sin brud, fredag den 14. maj 2004. En meget romantisk og personlig tale, fra en mand som ikke altid har haft det nemt i sin rolle som Danmarks kommende konge, men som i sin Mary netop har fundet det han søgte allermest; kærlighed og tryghed!

Igen var der tale om et vaskeægte eventyrbryllup, da Danmarks mest eftertragtede ungkarl fik et rungende JA fra sit livs kærlighed, og den 32 årige australske miss Donaldson blev hele Danmarks kronprinsesse Mary.
Vor Frue Kirke var pyntet fra gulv til loft med roser, nelliker, pæoner og tasmansk eukalyptus, og til at holde styr på Mary's 6 meter lange slæb havde hun sine søstre, Jane Stephens og Patricia Bailey, samt sin bedste veninde, Amber Petty.
Efter vielsen kørte parret en to kilometer lang tur gennem Københavns menneskefyldte gader i åben karet, og blev hyldet af folket - jubel og flag, både danske og australske fyldte gaderne, der var virkelig tale om en folkefest!
Parret blev kørt til Amalienborg, hvor de vinkede til folket fra balkonen - og derefter gik turen til Fredensborg Slot, hvor selve bryllupsfesten blev holdt.
Både dronning Margrethe, prins Henrik, John Donaldson (Mary's far) og kronprins Frederik holdt meget personlige taler under middagen, og Dronningen sendte bla. i sin tale, en kærlig tanke til dronning Ingrid og til Mary's mor, Henrietta Donaldson: "To mennesker må vi savne på denne højtidsdag; Din mor, Mary, som vi aldrig fik lov at kende, og mormor, Frederik, som ikke nåede at opleve Mary's indtog i dit hjerte og i dit land"

Med "nygift" skrevet på bagruden, og skramlende Coca Cola-, squash- og kildevandsflasker bundet fast til kofangeren, og med hjerter og glade ansigter malet på sideruderne, vakte den kongelige Rolls Royce "Krone 1" en hel del opmærksomhed, da parret forlod festen klokken 02.40, efter at Mary havde kastet brudebuketten og de begge havde skiftet henholdsvis uniformen og brudekjolen ud med mere afslappet dress. - Bryllupsrejsen gik efterfølgende til Zanzibar i Tanzania.



























De officielle bryllupsbilleder af det smukke nygifte par, taget af fotograf Steen Evald



Brudeparret ankommer til Fredensborg Slot












Ingen kommentarer:

Send en kommentar